Jest to fragment Indywidualnego Programu Rozwoju dla dziecka upośledzonego w stopniu umiarkowanym, uwzględniający Funkcjonowanie w środowisku, opracowany na podstawie „Programu wychowania i nauczania dzieci upośledzonych w stopniu umiarkowanym i znacznym” autorstwa L. Klaro – Celej.
SAMOOBSŁUGA
- doskonalenie posługiwania się nożem i widelcem
- nakrywanie do stołu, porządkowanie po posiłku
- dobieranie odzieży w zależności od pogody ( zimno,, ciepło), sytuacji
- zdejmowanie elementów garderoby i samodzielne ich zakładanie
- korzystanie z przyborów toaletowych
- porządkowanie zabawek i przyborów szkolnych
USPOŁECZNIANIE Kształtowanie poczucia przynależności i więzi z rodziną:
- nazywanie członków własnej rodziny (określenie stopnia pokrewieństwa oraz podanie imion)
- nazywanie czynności zawodowych wykonywanych przez rodziców
- rozumienie i akceptacja własnej roli i znaczenia w rodzinie
- mówienie własnych danych (imię, nazwisko, adres)
- określanie zajęć i obowiązków domowych członków rodziny
- podawanie kilku charakterystycznych cech dla uroczystości rodzinnych
Kształtowanie umiejętności współżycia w grupie i nawiązania kontaktów społecznych:
- poznawanie norm współżycia w grupie, stosowanie form grzecznościowych
- współuczestniczenie w zabawie i pracy zespołowej
- współdziałanie z nauczycielem i innymi pracownikami szkoły
- porządkowanie swojego miejsca pobytu
- udział w uroczystościach szkolnych i środowiskowych
- poznawanie otoczenia szkoły i właściwego tam zachowywania się
Kształtowanie poczucia więzi ze środowiskiem przyrodniczym i poznawanie go:
- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i zimą w oparciu o własne spostrzeżenia i ilustracje
- nazywanie wybranych roślin – drzewa owocowe , kwiaty – pojęcia ogólne
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw i owoców ( kształt, smak)
- nazywanie zwierząt oraz środowiska ,w którym żyją – las, wiejskie podwórko
Kształtowanie zachowań prozdrowotnych:
- zapoznawanie z zasadami racjonalnego odżywiania
- zachowywanie się w przypadku występowania objawów choroby
KOMUNIKOWANIE Doskonalenie umiejętności komunikowania się za pomocą mowy:
- samorzutne wyrażanie potrzeb oraz informacji o stanach emocjonalnych
- nazywanie rzeczy i ich desygnatów na obrazie
- formułowanie prostych zdań
- formułowanie prostych pytań
- recytowanie wierszy, śpiewanie piosenek
- określanie cech przedmiotów
- omawianie treści obrazów
Słuchanie:
- rozpoznawanie dźwięków płynących ze świata zewnętrznego
- rozróżnianie dźwięków płynących ze świata zewnętrznego
- słuchanie i wykonywanie prostych poleceń
- słuchanie krótkich wierszy i opowiadań nadawanych przez nauczyciela
Wyrabianie gotowości do czytania:
- Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej
- nazywanie znanych przedmiotów, zwierząt i ludzi
- porównywanie fragmentów rzeczywistości, przedmiotów, ilustracji
- wskazywanie między nimi różnic i podobieństw
- Rozwijanie percepcji słuchowej
- słuchanie muzyki, opowiadań i wierszy
- odtwarzanie struktur rytmicznych (wyklaskiwanie, wystukiwanie)
- udział w zabawach ruchowych ze śpiewem, klaskaniem
- Ćwiczenia słuchu fonematycznego
- podział wyrazów na sylaby
- synteza sylab podanych ze słuchu
- podawanie wyrazów rozpoczynających się od określonej sylaby
- Czytanie
- rozróżnianie i nazywanie liter drukowanych A,O, M, T, E
- globalne czytanie wyrazów – mama, tata ,Ala, Ola
Przygotowanie do nauki pisania
- Doskonalenie orientacji przestrzennej
- ćwiczenia w orientacji w schemacie ciała i przestrzeni
- dobieranie części do obrazka
- układanie figur geometrycznych , obrazków z części
- tworzenie kompozycji przestrzennych różnych elementów
- Ćwiczenia sprawności grafomotorycznej
- ćwiczenia rozmachowi
- zamalowywanie dużej przestrzeni ograniczonej konturem
- malowanie dużych form kolistych, falistych
- Ćwiczenia manualne
- zamalowywanie małych powierzchni
- kopiowanie
- Ćwiczenia graficzne
- obrysowanie szablonów (od wewnątrz, zewnątrz)
- łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą
ELEMENTARNE SPRAWNOŚCI MATEMATYCZNE Stosunki przestrzenne
- schemat własnego ciała : nazywanie strony prawej i lewej , lewych i prawych kończyn
- określanie położenia przedmiotów w stosunku do dziecka np. na, pod, w górę
- wyróżnianie kierunku w przestrzeni np. w przód, w tył, przed siebie
- określanie położenia przedmiotów w stosunku wzajemnym, np. na, pod, przed
Liczenie
- schemat liczenia – przyporządkowanie przedmiotu gestem wskazania i liczebnika do 10
- wyodrębnianie i tworzenie zbiorów przedmiotów wg cech jakościowych (wielkości, koloru)
- rozpoznawanie cyfr 1, 2, 3
- przyporządkowywanie cyfr liczbie elementów
Poznawanie figur geometrycznych
- odróżnianie i nazywanie prostych figur geometrycznych
- układanie figur geometrycznych wg podanego wzoru
- rozpoznawanie figur geometrycznych stosunków w otoczeniu
Poznawanie stosunków czasowych
- określanie czasu trwania czynności (długo – krótko, szybko – wolno)
- nazywanie dni tygodnia - podawanie nazwy aktualnego dnia
- podawanie nazwy aktualnego miesiąca
Opracowały Marzena Sapalska Agnieszka Majcherczyk Rewalidacja indywidualna – ramowy program z zestawem ćwiczeń okres realizacji od 1.09.2005r do 31.01.2006r. Zadania:
- stymulowanie rozwoju procesów poznawczych z uwzględnieniem mechanizmów kompensacji
- wyrównywanie deficytów rozwojowych
- kształtowanie pozytywnego, a zarazem realnego pojęcia o sobie i własnych możliwościach.
Cele:
- rozwój umiejętności szkolnych (mówienia, pisania, liczenia) poprzez usprawnianie:
- analizatorów wzrokowego i słuchowego
- koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej
- orientacji przestrzennej
- mowy
Metody:
- tradycyjne – oparte na słowie, praktycznego działania
- aktywizujące – elementy dramy
- wspomagające, alternatywne – Sherborne, Dobrego startu, Klanzy
Formy
- praca indywidualna
- praca z komputerem
Ewaluacja Sukcesy i postępy dziecka będą oceniane na podstawie:
- obserwacji
- zaangażowania w czasie zajęć
- kart pracy
- prac plastycznych
wywiadu z nauczycielem wychowawcą i nauczycielem wspomagającym Treść programu i przykłady ćwiczeń
Zaburzona funkcja |
Ćwiczenia |
Sprawność manualna |
- malowanie na dużych i małych płaszczyznach
- wycinanki, wydzierani
- nawlekanie koralików na nitkę
- haftowanie na tekturkach z dziurkami
- zamalowywanie wnętrza ograniczonego konturem
- modelowanie w plastelinie, modelinie, masie solnej
- kopiowanie i kalkowanie rysunków
- budowa nie z klocków, patyczków
- obrysowywanie różnych szablonów
- stemplowanie i malowanie według określonych wzorów
|
Analiza i synteza wzrokowa |
- składanie pociętych pocztówek na wzorze
- łączenie w pary przedmiotów, obrazków, figur geometrycznych
- dobieranie obrazków do ich konturów
- odszukiwanie wśród różnych obrazków takich samych
- porównywanie dwóch obrazków o tej samej treści
- grupowanie przedmiotów (obrazków, figur geometrycznych) według wskazanej cechy wspólnej
- zauważanie zmian zachodzących w różnych szeregach
- zabawy z kartami typu „Piotruś”
|
Percepcja słuchowa |
- różnicowanie i nazywanie dźwięków i szmerów
- rozpoznawanie odgłosów z zewnątrz i dźwięków mowy, głosów zwierząt, odgłosów przyrody, pojazdów mechanicznych
- wystukiwanie rytmów wg podanego wzoru
- wykonywanie ćwiczeń ruchowych na podstawie słuchanego tekstu piosenki lub wiersza
- dzielenie wyrazów na sylaby
- kończenie wyrazów dwusylabowych
|
Koordynacja wzrokowo – ruchowa |
- zamalowywanie farbą i dużym pędzlem dużych obrazków
- zabawy ruchowe z naśladowaniem: „Głowa, ramiona”, „Krasnoludki” i inne
- dopasowywanie klocków o różnych kształtach do identycznych otworów
- naśladowanie ruchów nauczyciela
- zapinanie guzików
- rzucanie piłką, woreczkiem do celu
- układanie elementów poprzedzone pokazem
- montowanie konstrukcji z gotowych elementów wg wzoru
- układanie elementów w szeregu wg wskazanej kolejności
|
|
|
|
| A N E K S Rewalidacja indywidualna – terapia pedagogiczna, rok szkolny 2005/2006 Uczeń: Magdalena Bączyńska
Zaburzona funkcja |
Ćwiczenia |
Percepcja wzrokowa i koordynacja wzrokowo – ruchowa |
- obserwacja (dostrzeganie, rozpoznawanie i nazywanie przedmiotów): najbliższego otoczenia w różnych okolicznościach, tego, co się znajduje wokół dziecka
- czynności wykonywanych przez różne osoby i naśladowanie ich
- dobieranie obrazka do przedmiotu wskazanego przez nauczyciela
- dostrzeganie prawidłowości lub nieprawidłowości we wskazanym przedmiocie
- układanie prostych ciągów rytmicznych
- układanie dowolnych form i układów z przedmiotów, klocków i figur
- dopasowywanie przedmiotu, klocka, figury do swojego cienia
- dopasowywanie obrazków według kolejności występowania po sobie
- dostrzeganie przedmiotów nie pasujących do siebie
- porównywanie ze sobą dwóch przedmiotów różniących się między sobą dwiema (trzema) cechami
- gromadzenie przedmiotów ze względu na ich przeznaczenie
- układanie obrazków pociętych na 4 części
- zabawa w naśladowanie czynności wykonywanych przez postacie wskazane na ilustracji
- wyszukiwanie elementów składowych przedstawionego wzoru
|
Percepcja słuchowa |
- grupowanie przedmiotów wydających takie same dźwięki
- rozpoznawanie osób po głosie
- wysłuchiwanie zmian w tempie i głośności wydawanych i słyszanych dźwięków
- układanie przedmiotów według słyszanego podanego rytmu
|
Orientacja przestrzenna |
- zabawy wdrażające do prawidłowego posługiwania się określeniami dotyczącymi kierunków: na prawo, w lewo, na wprost
- zabawy po wytyczonych drogach, ścieżkach
- ćwiczenia rozwijające umiejętności rozróżniania wzajemnego położenia przedmiotów na wydzielonej i ograniczonej płaszczyźnie
- określanie wielkości przedmiotów względem siebie
- grupowanie przedmiotów małych i dużych
|
Logiczne myślenie |
- dobieranie obrazków do całości z próbą uzasadnienia wyboru
- określanie związku przedmiotu czynnością
- zabawa „szukaj a znajdziesz”
- przewidywanie co się wydarzy później
- zabawa w kończenie zdań
| Podpisy nauczycieli Podpisy rodziców Opracowały Marzena Sapalska Agnieszka Majcherczyk |